Bamabodhini Patrika (1863)
Umeshchandra Dutta along with some other young Brahmo activists established the Bamabodhini Sabha in 1863. It was a society devoted to the emancipation of women. Its declared aim was to educate Bengali housewives and to publish suitable books and journals for them. The outcome was the' Bamabodhini Patrika- a devotion to the emancipation of women. like Bamabodhini, Pyare Chandra Mitra (author of 'Alaler Ghorer Dulai') and Radhanath Sikdar also published the magazine Masik Patrika in 1858. but it could run only for four years.
Bamabodhini Patrika was the first and most popular monthly journal of nineteenth century Bengal. It was published first in August 1863. It continued for sixty years till the publication of the last issue in 1922. It was edited by Umesh Chandra Dutta in Bengali language.
Umesh Chandra Dutta was one of the founders of Bethune School which was founded in the year 1849. He was the first principal of City College, Calcutta. He at that time published a weekly newspaper “Bharat Samskar”.
Bamabodhini is actually a fusion of two words in Bengali. Bama means 'a woman' and the Bodhini means 'an ode to woman'. During the start of publication, Umesh Chandra Dutta was assisted in his work by Kshetra Mohan Dutta and Basanta kumar Dutta. After continuous editing of the magazine for 44 years by Umesh Chandra Dutta, it editing was carried by Sukumar Dutta, tarakumar Kabiratna, Suryakumar Chattopadhyay and Kshtra Gopal Mukhopadhyay. Mankumari Basu was considered as the best writer of Bamabodhini Patrika.
Significance
Bamabodhini brought both conservative and
liberal writers in its fold. Its topic dwelt on the existing issues of the then
society and covered religion, ethics, science, history, household medicine,
childcare, women's education. Its primary goal was to educate the housewife and
bring to force their importance in progress of the society.
Bamabodhini had stressed the need for caring
the girl child and ensuring the need for her proper education. It had stated
that if the light of education is not allowed to enter the mind of the woman,
then mankind will not benefit. The magazine went on to identify the main
hindrances to women’s education.
Bamabodhini had taken interest in removing
fear, ignorance and superstitious dogmas from the mind of the women. It tried
to replace these with the glowing light of knowledge, truth, power to analyse
and most important identifying the weaknesses and eradicate them completely. This magazine had to a great extent been
instrumental in converting the nineteenth century’s bondage Bengali woman into
a modern free woman.
Descriptive Questions:
Q1: when and who published the first edition of Bamabodhini Patrika?
Q2: Discuss the type of news which was published in the Bamabodhini Patrika?
Q3: Describe the literary meaning of the term 'Bamabodhini'.
Q4: Write a short note on the significance of the Bamabodhini.
بامابودھینی پیٹریکا انیسویں صدی کے بنگال کا پہلا اور مقبول ترین ماہانہ جریدہ تھا۔ اس کی پہلی اشاعت اگست 1863 میں ہوئی.۔ اس کی آخری اشاعت ساٹھ سالوں کے بعد 1922 میں ہوئی. اس کی اشاعت بنگلہ زبان میں ہوئی. اس کے مدیر اعلی اومیش چندرا دتا تھے.
اومیش چندرا دتا Bethune School کے بانیوں میں سے ایک تھے جس کی بنیاد 1849 میں پڑی. وہ کلکتہ کے سٹی کالج کے پہلے پرنسپل تھے۔ انھونے ایک ہفتہ وار اخبار "ہندوستان سمسکار" بھی شائع کیا تھا۔
باما بودھنی جرید کو ابتدا سے کافی پسند کیا گیا. یہ جرید 1922 تک کامیابی کے ساتھ چلی. شرو ع میں بسنت کمار دتا اور شیتھری موہن نے ومیش چندرا دتا کے ساتھ ملکر اس کی ادارات کی تھی. ان کے بعد ادارت کا ذمہ سکمار دتا، تارہ کمار، کوی رتن اور دیگر لوگن نے سنبھالہ. مانکوماری باسو کو باموبھودنی پیٹریکا کا بہترین مصنف مانا گیا ہے.
اہمیت
بامابودینی قدامت پسند اور لبرل دونوں طرح کے مصنفوں کو اپنے دامن میں لائے۔ اس کا موضوع اس وقت کے معاشرے کے موجودہ مسائل پر رہا اور اس میں مذہب ، اخلاقیات ، سائنس ، تاریخ ، گھریلو طب ، بچیوں کی دیکھ بھال، اور خواتین کی تعلیم کا احاطہ کیا۔ اس جرید کا بنیادی مقصد گھریلو خاتون کو تعلیم دینا اور معاشرے کی ترقی میں ان کی مقام بلند کرنا تھا.
بامابودھینی نے بچیوں کی دیکھ بھال کرنے اور اس کی مناسب تعلیم کی ضرورت کو یقینی بنانے پر زور دیا تھا۔ اس جرید کا حمایت تھا کہ اگر تعلیم کے نوعیت سے عورتوں کے دور رکھا گیا، تو انسانیت کو کوئی فائدہ نہیں ہوگا۔ اس جرید نے خواتین کی تعلیم کی راہ میں حائل رکاوٹوں کی نشاندہی کی.
باموبھودینی نے خواتین کے ذہن سے خوف ، لاعلمی اور توہم پرستی کے خاتمے میں دلچسپی لی تھی۔ اس جرید سماج کی اندھی تقلید کو علم کی روشنی سے دور کرنے کی کوشش کی. اس نے سماج کے برائیوں کو مکمل طور ختم کرنے کی کوشش کی. اس جرید نے انیسوی صدی کے بنگالی عورتوں کو جہالت اور اندھی تقلید کی غلامی سے باہر نکل کر انہیں جدید بنگالی عورت میں تبدیل کر دیا.
Post a Comment